Saturday, August 8, 2009

選擇

去年大陸高考作文滿分作品
毛敏寫的作文「選擇」,也就成為大陸滿分「詩歌」型作文的絕響。
由於其特殊性,特提供全文如下:
This poem “Choice” is written by Mao Min. It scored top marks in a High School Examination in China

如果我是一片雲, 我會放棄高高上, 我選擇化作一滴滴小雨飄落人間。
你要問我為什麼, 請看看那些鬱鬱蔥蔥的生命,那,就是我的答案。
If I were a piece of cloud, I would give up my place in high heavens, and would choose to descend to earth in little droplets.
If you ask me why, Look at the lush green vegetation, And that, is my answer

如果我是一支河流,我會放棄奔流到海,我選擇化為甘泉流入麥田。
你要問我為什麼,請聽聽農民伯伯喜悅的笑聲,那,就是我的答案。
If I were a river, I would give up flowing to the ocean, and would choose to stream into the fields.
If you ask me why, Listen to the happy laughter of the farmers, And that, is my answer

如果我是一株靈芝,我會放棄長命百歲, 我選擇化為一滴滴藥湯灌入人口中。
你要問我為什麼,請看看那位康復病人的笑臉,那,就是我的答案。
If I were a Lingzhi, I would give up my eternal life, and choose to get into the bodies
If you ask me why, Look at the recovery of the sick, And that, is my answer

如果我是一塊礦石, 我會放棄平靜安逸,我選擇熔入爐中化為滾燙的鋼水。
你要問我為什麼,請看看那一座座的高樓大廈, 那,就是我的答案。
If I were a mineral stone, I would give up my safe haven, and choose to turn into steel
If you ask me why, Look at the tall buildings And that, is my answer

如果我是一隻白鴿,我會放棄自由嬉戲,我選擇永不停息地把橄欖枝銜到戰爭的國度。
你要問我為什麼,請看看那些飽受戰爭痛苦的兒童正在快樂地玩耍, 那,就是我的答案。
If I were a dove, I would give up my freedom, and would choose to bring an olive branch to the war-torn countries.
If you ask me why, Look at the playing children. And that, is my answer

人生,是一篇做不完的選擇題,向前? 向後? 往左? 往右?
如果你已迷失方向, 瞧瞧你心靈中的真、善、美吧,那,就是你的答案。
Life is an endless exercise of choice Front? Back? Left? Right?
If you have lost direction, Look at the truth, the righteous, and the beauty in you heart and mind
And that, is your answer

如果我是收到這封电邮的人,我會放棄把它獨自珍藏, 我選擇轉寄給大家,
你要問我為什麼,請看看我的那些好友,對生命的方向正有一番新的篤定和自信時;
那,就是我的答案!
If I had received this mail, I would give up keeping this to myself and choose to forward this to many others
If you ask me why, Look at the people who are encouraged and guided to self-esteem, And that, is my answer

No comments: